- Annonse -

Aldri før har nordmenn kjøpt inn mer bær til 17.mai.

Pavlova pyntet med friske bær. Foto: BAMA

Når Norge kler seg i rødt, hvitt og blått, skyter bærsalget fart. For når nasjonaldagen skal markeres, har bær en sentral plass i feiringen.

– Til 17. mai i år kommer bærsalget til å sette ny rekord. Vi opplever en stor etterspørsel fra forbrukerne. Vi har derfor jobbet på spreng for å dekke behovet i forkant av den store dagen, forteller Dag Smestad, bærsjef i BAMA.

BAMA regner med å selge rundt 2 200 tonn med bær i uke 19 og 20. Det forrige toppåret var i 2022, da det ble solgt nesten 1 900 tonn i samme periode. Økningen er på omtrent 300 tonn, noe som tilsvarer vekten av nesten 50 fullvoksne elefanter.

– I snitt kommer hver eneste nordmann til å spise nesten 400 gram med bær disse to ukene. Dette er helt klart de enkeltukene i året hvor vi spiser mest bær, og 17. mai er dagen som virkelig drar lasset, forteller Smestad.

Pavlova utpekes som salgsdriver
Det er jordbær det går klart mest av til nasjonaldagen, men også blåbær, bringebær og bjørnebær ser en økning. Smestad har en teori på hvorfor bær tar en større del av feiringen enn tidligere:

– Jeg mener at pavlova skal ha sin del av æren. Både i sosiale og tradisjonelle medier får pavlova mye oppmerksomhet både før og under feiringen. Jeg tror den trenden gjør at enda flere forbrukere kjøper enda mer bær til 17. mai, spekulerer Smestad, som sier at mattrender har stor innvirkning på salget av ulike varer.

Pavlova er en kake som opprinnelig kommer fra New Zealand. Kaken består av en bunn av marengs, som toppes med krem og massevis av ulike bær.

– Friske bær har en lang tradisjon som festmat her til lands, og sånn sett forsterker pavlova-trenden våre allerede sterke bærtradisjoner. Også er det jo fryktelig godt, da, avslutter Smestad.

- Annonse -