Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. -Det er ikke vanskelig å få solgt produktene våre, forsikrer Anita Veisten fra Holthaugen gard.
Tekst og foto: Henning Log
Den totale omsetningen for norsk lokalmat- og drikke var på 12,3 milliarder kroner for perioden 2023-2024, med en økning på 12,2 prosent sammenlignet med foregående år, viser tall fra Stiftelsen Norsk Mat.
– Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker. Lokalprodusert mat og drikke styrker dermed sin posisjon både innen dagligvarehandelen og storhusholdningsmarkedet. Det er i tillegg et godt og økende salg hos Bondens Marked, gårdsbutikker, Reko-ringer og lignende, heter det i en pressemelding fra stiftelsen.
I løpet av bare noen få år har Anita Veisten og Geir Øihaugen bygd opp en omfattende virksomhet som innbefatter både ysteri og birøkt på gården Holthaugen, like sør for Østre Gausdal kirke.
Begge to har hatt jobb ved siden av, og derfor har birøkten og ystingen måttet foregå på kveldstid og i helgene. I tillegg til å produsere har de solgt alle varene selv. For en tid tilbake valgte imidlertid Anita å si opp jobben for å satse hundre prosent på driften av Holthaugen gård.
-Det er ikke vanskelig å få solgt produktene våre, men det er tidkrevende å produsere lokalmat. Det går også med mye tid på å selge varene, forteller Anita.
Ost, honning og nå også egg fra egne høner selges via salgsvogna som ofte er å se på Segalstad bru, eller på markeder i nærområdet.
-Fremover nå skal vi på julemarkedene til Østre Gausdal bygdahus og Aulestad. Vi er en prosess hvor vi flytter ysteriproduksjonen hjem til gården, og det betyr at vi regner med å bli helt utsolgt for varer når vi nærmer oss jul. Produksjonen starter opp igjen til våren, og da har vi også planer om å selge mer varer fra et eget gardsutsalg. Det er for å få ned tidsbruken på salg, forklarer Anita.
At kundene setter pris på produktene, er det ingen tvil om. Til tross for dyrtid, så holder salget seg godt.
-Vi som selger lokalmat kommer nok litt heldigere ut av det. Når folk må prioritere hva de skal bruke penger på, så tror jeg nok at mange velger god mat fremfor andre ting, sier Anita.
På gården har de også frittgående griser. Seks i tallet, som når det frie livet i en tidligere potetåker nærmer seg slutten, blir slaktet og partert hos Hafjell Mat.
-Kjøttet fra utegrisene går rimelig kjapt unna. Julekassene våre med ribbe er allerede utsolgt, sier Anita.
Landbruks- og matminister Geir Pollestad er svært begeistret over de nasjonale salgstallene.
-Dette er virkelig flotte tall! 12,3 milliarder i omsetning, økning i alle salgskanaler og i alle fylker. Økt etterspørsel etter lokalmat og drikke – til tross for høye priser og økonomisk press viser at forbrukerne virkelig ønsker å handle disse produktene. Med vekst i volum og verdi over hele landet, er vi på god vei mot det ambisiøse målet om å omsette for 25 milliarder kroner innen 2035, uttaler Pollestad.
Lokalmat øker mer enn mat generelt. Salget har steget med 11,2 prosent i butikk, mens øvrige mat og drikkekategorier øker med 7 prosent.
-Da er det bare å ta fram smilet. Dette betyr at forbrukeren vil ha mer av det rike utvalget og mangfoldet norske lokalmatprodusenter gir, sier en fornøyd Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat og tilføyer:
-Lokalmat har blitt en viktig del av hverdagen for mange, fra butikkhyller til restaurantbord og direkte fra bonden til forbrukeren. Dette har også ringvirkninger i alle fylker og skaper lokale arbeidsplasser. Om det offentlige også kommer mer på banen og kjøper inn lokalmat til sine kjøkkener, så blir det virkelig vei i vellinga, avslutter Sundqvist.