Fylkeskommunedirektøren innstiller på fortsatt videregående utdanning i Gausdal.
Tekst og foto: Henning Log
![](https://gausdal24.no/wp-content/uploads/2024/10/IMG_1915-scaled.jpg)
Skolen består, men var foreslått på listen over videregående skoler som kunne bli nedlagt. Det er administrasjonen i fylket som nå har gitt sin innstilling. Politikerne tar den endelige beslutningen i fylkestingsmøtet den 23. oktober.
For andre studiesteder er det dramatiske forslag som fremmes. Det foreslås å legge ned Skarnes og Dokka videregående skoler, i tillegg til skolestedene Nordstumoen ved Storsteigen videregående skole, Dombås og Lom ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule og Flisa ved Solør videregående skole.
Utdanningsprogrammet for bygg- og anleggsteknikk flyttes fra Skarnes videregående skole til Sentrum videregående skole i Kongsvinger. Det samme gjør ansvaret for fengselsundervisningen i Kongsvinger.
Tilbudet ved skolested Sønsterud på Solør videregående skole flyttes til skolested Våler.
I tillegg foreslår fylkeskommunedirektør Tron Bamrud å avvikle følgende tilbud:
Valdres vgs. – restaurant og matfag vg1 og vg2
Elverum vgs. – kunst, design og arkitektur vg1, vg2 og vg3
Hadeland vgs. – musikk, dans og drama vg1, vg2 og vg3 og Medier og kommunikasjon vg1, vg2 og vg3
Nord-Østerdal vgs. – restaurant og matfag vg2
Nord-Gudbrandsdal vgs. avd. Otta – restaurant og matfag vg1 og salg, service og reiseliv vg1
Han foreslår også å flytte disse tilbudene:
fra Øvrebyen vgs. til Sentrum vgs. – salg, service og reiseliv vg1 og vg2 fra Lillehammer vgs. til Gausdal vgs. – påbygg 4
Alle endringene skal gjelde fra skoleåret 2025/2026.
Fylkeskommunedirektøren skriver i innstillingen at å opprettholde dagens skole- og tilbudsstruktur vil bety dårligere økonomi og strammere rammer for alle de videregående skolene i Innlandet. Dersom det ikke gjøres strukturendringer, kan dette gå ut over bredden i fagtilbudet, muligheten til å sikre en god oppfølging av elevene og også selve oppæringen.
En videreføring av dagens struktur vil også bidra til mindre forutsigbarhet for elever og ansatte når det gjelder hvilke utdanningstilbud som blir satt i gang fra år til år.
Administrasjonen har utredet konsekvensene av de ulike alternativene som ble sendt på høring med hensyn til kapasitet, økonomiske konsekvenser, reiseavstander og skoleskyss.