- Annonse -

Mat & Drikke fra Innlandet SA er navnet på et nytt selskap som skal fremme regionens unike matkultur.

Fra venstre: Elisabeth Gjems, Innlandet Bondelag, Svein Løken, Oppland Bonde- og Småbrukarlag, Marita Aanekre, Hanen Innlandet, Henning Holmbakken, Matfylket Innlandet, Mari Arnøygard Wedum, Visit Jotunheimen, Sigurd Avdem, Gudbrandsdalsmat, Arne-Jørgen Skurdal, Visit Øst-Norge, Erik Lagethon, Innlandet fylkeskommune, Haavard Elstrand, Statsforvalteren i Innlandet.

-Selskapet, som samler kompetanse fra flere sektorer, har som mål å bidra til en bærekraftig  utvikling av regionens rike naturressurser og kulturarv, heter det i en pressemelding fra selskapet som formelt ble stiftet før helgen under akevittfestivalen på Gjøvik.

Mat & Drikke fra Innlandet SA skal jobbe tett sammen med andre private og offentlige aktører om Matfylket Innlandet.

-Innlandet er Norges største landbruksfylke, og denne satsingen er viktig i vårt arbeid for regional utvikling og verdiskaping, vårt folkehelsearbeid for å sikre tilgang på trygg og  ren mat og for vårt arbeid med sjølforsyning og beredskap» sier Erik Lagethon hos  Innlandet fylkeskommune.

Ved å utnytte synergieffektene mellom landbruk, reiseliv og matproduksjon, skal selskapet bidra til å styrke økonomien i lokalsamfunnene, samtidig som det fremmer regionens unike matkultur og naturbaserte opplevelser. Dette vil legge til rette for økt verdiskaping og arbeidsplasser i regionen.

-Vi ser et stort potensial i å skape en sterk kobling mellom landbruk og reiseliv. Ved å fremme lokal mat og autentiske opplevelser, ønsker vi å tiltrekke både nasjonale og internasjonale besøkende som søker unike smaker og opplevelser, sier Henning Holmbakken, pådriver for etablering av det nye selskapet.

-I vårt største landbruksfylke gjøres det en veldig innsats i alle regionene innenfor mat, reiseliv og landbruk, og i koblingen mellom disse, sier Haavard Elstrand hos Statsforvalteren i Innlandet. Hn legger til:

-Ambisjonen med satsingen er ikke å erstatte det gode arbeidet som allerede gjøres, men forsterke det gjennom å bli mer synlige, tydelige og sterkere sammen. Det å stå sammen om felles utfordringer vil være avgjørende for blant annet å få fart på rekrutteringen til næringen, og vil få mer mat fra Innlandet på bordet i Innlandet.

Selskapet vil samarbeide tett med lokale bønder, matprodusenter, reiselivsaktører og offentlige myndigheter for å skape en helhetlig satsing som skal bidra til bærekraftig  vekst. Innovasjon og teknologi vil stå sentralt, både for å fremme effektivitet i landbruket og for å skape nye attraksjoner innen reiselivet.

-Turister blir stadig mer opptatt av bærekraftige valg. Ved å satse på lokalt produsert mat og bærekraftige løsninger kan vi profilere Innlandet som en fremtidsrettet, grønn destinasjon. Dette vil både styrke vår konkurransekraft og bidra til å ivareta miljøet og kulturlandskapet for fremtidige generasjoner, sier Arne-Jørgen Skurdal, daglig leder for Visit Øst-Norge.

-Vi er stolte av å kunne lansere en satsning som ikke bare styrker Innlandets posisjon som en ledende region innen norsk matproduksjon, men også fremmer regionen som et attraktivt reisemål. Vi skal bidra til at Innlandet blir kjent for sin autentisitet, kvalitet og bærekraft, avslutter Holmbakken.

Med denne satsingen håper selskapet å gjøre Innlandet til et fyrtårn for fremtidens kombinasjon av landbruk, reiseliv og matproduksjon i Norge.

Følgende aktører er med på etableringen:

Visit Øst-Norge, Visit Jotunheimen, Visit Røros og Østerdalen, Destinasjon Trysil, Hanen  Innlandet, Innlandet Bondelag, Oppland Bonde- og Småbrukarlag, Hedmark Bonde- og  Småbrukarlag, Gudbrandsdalsmat og Rørosmat.

Innlandet fylkeskommune og Statsforvalteren i Innlandet har vært sentrale i arbeidet så langt, og vil være samarbeidspartnere i framtida.

- Annonse -