– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
Hvert år deltar tusenvis av melkedrikkende nordmenn i den store påskejakten til Q-Meieriene. Men i år har flere tatt kontakt og klaget, ofte direkte til Q-sjef Kristine Aasheim, som vanligvis har mobilnummeret sitt på kartongen.
Årsaken er at flere hevder at det er for vanskelig å finne påske-eggene Q-Meieriene tradisjon tro har gjemt på melkekartongen.
Går mot rekord
– Som et forbrukerdrevet meieri ønsker vi både ris og ros fra forbrukere- de er jo sjefen! I år må vi ta innover oss at flere synes påskejakten ble litt for utfordrende grunnet små egg på kartongen, sier Aasheim.
Årets tema på kartongen er «påske der du er». Illustratør Flu Hartberg har tegnet hver eneste illustrasjon på kartongen, som inneholder tusenvis av detaljer og visuelle historier, for hånd.
– Målet med påskejakten er å skape en engasjerende og analog stund rundt bordet, hvor hele familien kan bli utfordret. Om man finner alle eggene og løsningsordet kan man delta i Norges største påskequiz ved å sende inn løsningsordet, sier melkesjef og brand manager i Q, Pål Rasmussen.
Målet han har satt seg i år er 100 000 løste Quiz, og til tross for klagene går det mot rekord.
– Vi er veldig fornøyde med designet fra Flu. Til tross for at eggene i år er litt vanskelig å finne har vi allerede ved inngangen av selve påsken mottatt over 96 000 løste quiz på konkurransen vår, sier den fornøyde påskegeneralen fra Q-Meieriene, som selvsagt håper på ny rekord også i år i Norges største påskejakt.
Løsningsorienterte jegere
– VI skjønner jo at det kan bli en tålmodighetsprøve og veldig frustrerende å ikke finne eggene, men likevel- for et engasjement! Vi må takke alle for tålmodigheten. Dette er nok et eksempel på at Q-fansen aldri gir seg, sier Q-sjefen.
Aasheim bekrefter at engasjementet og kreativiteten der ute er stor.
– Jeg fikk blant annet en melding fra en som hadde invitert og mobilisert 10 venner for å få hjelp til jakten og øke sannsynligheten for å vinne premien som i år er et SUP-brett. Hun forteller at flere raust har tipset om å kjøpe de større 1,75 liters-kartongene og andre som fant ut at de kunne bruke mobiltelefonen for å forstørre opp bildene.
– Kanskje et tips til de som har påstått at melken kommer til å bli sur før de finner alle eggene?, sier Aasheim, som slår fast at hun er like blid for både ros og ris. Ifølge Q-sjefen er det selve kjernen i det å være forbrukerdrevet.
– Når vi ikke er bra nok ønsker vi selvsagt å få beskjed. Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på, smiler hun lurt.