-Vi har solgt masse motorsager og vi har reparert gamle traktorvinsjer. Det er ingen tvil om at mange jobber med å spare strøm, sier Bjørnar Hårstad hos Eiksenteret i Gausdal.
Tekst og foto: Henning Log
Fjorårets eskalerende strømpriser satte en støkk i folk flest, og med ett ble det veldig populært å hogge sin egen ved igjen.
-Blant alle småmaskiner vi selger, er motorsag bestselgeren. Men i fjor høst og utover vinteren tok det helt av. Nå er vi spent på om trenden fortsetter, sier Bjørnar Hårstad, butikkleder hos Eiksenteret i Gausdal. Hårstad selger mye stort og tungt utstyr til gårdbrukere, entreprenører og proffe aktører i skogen, men «vanlige folk» er blitt en større og større del av kundetilfanget.
– Privatmarkedet vokser seg bare større og større. Det er blitt en viktig del av virksomheten, sier Hårstad.
Det er spesielt etter at Eiksenteret åpnet nybygget på Bjørndalsvollen at privatkundene har funnet veien til bedriften for å handle såkalte småmaskiner som gressklippere, driller, løvblåsere – og motorsager.
– Vi er dessuten den eneste bedriften i Gausdal som reparerer og tar service på småmaskiner. Det er det mange som setter pris på, for alternativet ville vært å reise til Lillehammer for å få reparert en gressklipper eller motorsag, sier Hårstad.
Eiksenteret i Gausdal bruker en del ressurser på verkstedet for småmaskiner, og har som mål å ta imot alle merker.
– Vi prøver så godt vi kan. Det kan være litt vanskeligere å få deler til merker vi ikke forhandler, men det ordner seg nesten bestandig. Det kan bare hende at det tar litt lenger tid, sier Hårstad.
Elektrisk eller bensin? det er for mange det store spørsmålet.
-Vi har alt av begge deler, så det er egentlig kundens behov som bestemmer. Skal du felle veldig mange trær, så er det fortsatt motorsag med bensinmotor som gjelder. Men holder du på av og til med litt rydding og kvisting, da er en elektrisk motorsag helt grei. Her i distriktet selger vi nok fortsatt flest småmaskiner med bensinmotor, men elektriske apparater øker mye, ingen tvil om det, sier Hårstad.
Utenfor Eiksenteret står et «monster» av en batteridrevet gressklipper. Klipperen er den aller første i sitt slag hos Hårstad & Co. Doningen mangler kun en tusenlapp for at prisen skal nå 300 000 kroner, så det må sies å være en relativt kostbar affære.
– Den er jo ikke ment for folk flest. Her snakker vi om store arealer som skal klippes, eksempelvis golfbaner, sier Hårstad, som kan friste med en toppfart på 16 km/t, klippebredde på hele 132 cm og klipping av inntil 40 mål før den må lades.
For den som er på utkikk etter noe i litt mindre skala, er det slik at moderne batteriteknologi og muligheten for å bruke samme batteri på flere redskaper, er løsninger som har gjort hagearbeidet enklere, rimeligere og ikke minst med mye mindre støy i nabolaget.
-Vi forhandler flere merker, med Husqvarna som den ledende innen robotklippere. Husqvarna har for mange blitt «referansen» på en robotklipper, sier Hårstad, som har levert klippere til flere offentlige etater.
. Vi reiser ut og monterer. Det er blant annet klippere fra oss som Statens vegvesen har gående flere steder i distriktet. Det begynner å bli et krav fra det offentlige at det på enkelte områder skal være utslippsfritt, så batteridrevne maskiner blir det bare mer og mer av, sier Hårstad.
Eiksenteret forhandler også motorsager fra Husqvarna, og skal vi tro produktekspert Oddmund Ihle er en elektrisk motorsag i dag noe helt annet enn for noen år siden.
– Med de nye modellene begynner de å nærme seg en bensindrevet vedhoggemaskin. Akkurat som på el-biler har batteriteknologien på hageredskap tatt store sprang de siste årene. Moderne batteridrevne redskaper er lettere og har både mer kraft og lengre driftstid, informerer Ihle.
Bjørnar Hårstad har motorsager på lager med både bensinmotor og batteri. Men hva gjør den som ikke eier skog?
-Snakk med en gardbruker om du kan få utføre kanthogst. Det gror jo igjen overalt, så det ordner seg nok, smiler Bjørnar Hårstad.